2009年1月8日星期四

你多久没写bahasa malaysia了?

托tm的福,我又有新作了.
以下分享臭虫前几天和tm交涉的信件.

这是他们的回信,算是有些诚意啦,心也凉一些,不过当时因"激气"所导致hormone失调损害身心,心脏血管"结"气到有血块塞是塞住难疏通的,这笔债怎算啊?

也不是要人家跪地赔罪啦,也不懂自己可以改变多少,就是为了"正义",公平"而去做自己该做的就算咯.

此文除了要将人家的道歉信公开天下外,其实也是想让大家看看臭虫"废"了十多年的bahasa malaysia.
不怕你见笑的说,当年我的国语拿了p7,护士课程也是偷混进去的.

现今写时亦汗颜,imbuhan 都是"黑白"用的 :P 不过更丢人的是,若叫臭虫用英文写,你不如给条绳索让我上吊吧. :(

不要口水多多了,请看.....


COMPLAINT :TM products & services‏
From:
TM Customer Care Support (help@tm.net.my)
Sent:
Wednesday, 7 Jan, 2009 7: 09 PM
To:
manzi01@hotmail.com

Kepada Encik Leong, Terima kasih di atas e-mel anda kepada TM. Kami merujuk kepada rungutan anda mengenai perkhidmatan dan servis yang anda terima yang mana ia jauh di bawah tahap yang telah kami tetapkan. Terlebih dahulu kami memohon maaf di atas segala kesulitan yang berlaku. Melihat kepada permasalahan yang anda hadapi semasa berurusan dengan TM, ketidakpuashatian anda berhubung dengan isu ini amat kami fahami. Dalam pada masa yang sama, situasi yang anda gambarkan dalam e-mel anda, tidak memperlihatkan standard yang tinggi yang kami tetapkan dalam menjaga dedikasi kami untuk memberikan prkhidmatan yang terbaik dalam semua aspek.

Untuk makluman anda, sekiranya terdapat sebarang rungutan terhadap pegawai atau juruteknik kami, ia perlu dimaklumkan kepada kami dengan segera agar kami dapat mengambil tindakan berdasarkan isu tersebut. Oleh itu, sila lampirkan kami butiran-butiran seperti berikut untuk kami merujuk isu ini dengan pihak pengurusan kami:
1. Nama pegawai/juruteknik:
2. Jawatan:
3. Masa kejadian:
4. Nombor yang anda hubungi:
5. Nama pelanggan: Leong Huey Chyun
6. Nombor telefon pelanggan:

Ingin kami maklumkan bahawa tindakan segera yang menjurus kepada penamatan kontrak pegawai atau juruteknik terbabit mungkin diambil untuk mengelakkan kejadian ini berulang. Sekali lagi, kami ingin memohon maaf di atas kesulitan yang anda hadapi. Kami ingin maklumkan bahawa kami sentiasa berusaha memperbaiki perkhidmatan kami dan berterima kasih di atas maklumbalas anda untuk memperbaiki standard perkhidmatan kami. Kami ingin mengambil peluang ini untuk memberi jaminan kepada anda bahawa kepuasan anda dalam menggunakan perkhidmatan kami adalah keutamaan kami. Sebagai pelanggan kami yang berharga, nilai yang kami letak terhadap kepuasan anda tidak dapat ditukar ganti. Kami menganggap ia satu penghormatan yang besar untuk menyediakan anda perkhidmatan Internet dan menunggu peluang yang akan datang untuk berkhidmat kepada anda.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut atau maklumbalas, sila e-mel kami di help@tm.com.my. Anda juga boleh menghubungi TM di talian 100 and pilih ?Perkhidmatan Internet? untuk bantuan lanjut.

Kami amat menghargai maklumbalas anda dan akan terus berusaha untuk mempertingkatkan lagi kualiti perkhidmatan kami.

Yang benar, Mohd Zulfadli B Mohammad Zulkifly
Customer Care Support, Internet Services,
Customer Service Management,TM Retail.
www.tm.com.my (ICOMS#8908719-547980)

-----Original Message-----

From: manzi01@hotmail.com
Sent: Tuesday, January 06, 2009 4:01 PM
To: help@tm.com.mySubject: COMPLAINT :TM products & services
This is the details of the complaint: Date: 1/6/2009Subject: TM products & services

以下的描述类似"给凌兄"那篇,因为详情是从那边翻译过来的.

Comments: 28/7~~kunjungi tm point di puchong untuk buat pindahan home line dan streamyx, ~~staff suggest jangan cancel line, downgrade streamyx kepada RM20 dan diberitahu tm homeline tidak akan kena apa-apa charge.
~~diberitahu kawasan rumah baru(kondo aseana puteri) tiada kabel lagi,diminta supaya hubungi 100 bila sudah ada cable.
(KENAPA CUSTOMER KENA INFORM? TM YANG PASANG CABEL TERSEBUT,TM YANG LEBIH JELAS BILA CABEL DIPASANG,TAPI CUSTOMER PULAK KENA FOLLOW UP DENGAN MANAGEMENT CONDO SELANG HARI?)

awal sept,maybe 5 sept~~call 100 mengenai cable sudah ada,operator kata computer sistem down,dia akan email ke department berkenaan untuk proseskan.

saya tunggu sampai
18sept~~kunjungi tm point (counter4)~~staff check dalam sistem,katanya tiada apa-apa message yg telah saya inform dan staff telah key in maklumat saya, katanya akan diproses dalam 5 hari bekerja.
(SAYA TAK PUAS HATI.SAMADA OPERATOR TAK BUAT KERJANYA ?ATAU KERJANYA TIDAK DAPAT LINK DALAM SISTEM??)

saya terus menunggu sehingga 17 oct, saya call 100,operator kata nama saya belum ada dalam sistem??!! dan dia akan key in sekarang dan pasang line dalam 5 hari bekerja.

saya terus menunggu sehingga 21 oct~~call 100 baru lah operator memberi contact no technician,dan technician kata no saya tak ada dalam list dia,katanya dia tak tahu apa-2 pesanan,hari ini tak datang pasang,tengok besok dulu.

akhirnya, 22 oct~~kunjungi tm point,barulah staff kaunter 5 buat appointment untuk saya dan line dipasang pada petang.
~~katanya staff ,saya boleh minta buat rebate atas tertangguh pasang line,boleh rebate dari bila saya tak terima service sampai saya dapat service.

22 oct ,sudah dapat homeline tapi streamyx kena tunggu 3 hari bekerja.lepas 3 hari, tiada net signal,call 100,katanya streamyx dipasang pada 24 oct,kena tunggu 5 hari bekerja.

8 nov~~line still tak stabil, buat laporan 1-3987786669

9 nov 1215pm,technician encik khairu(019-2724783,office no:03-80633001)datang rumah saya,beritahu modem saya rosak dan dia menjual modem(billion brand) sebanyak RM150(katanya harga asal RM120,RM30 service charge), saya beli demi kesenangan tapi tiada resit dibelikan.

hari kemudian,selepas banyak kali minta resit daripada En khairu pun tak jadi, saya suruh dia datang ambil balik modem dan pulangkan RM150. akhirnya dia ambil balik modem dan cuma pulangkan saya RM130 sebab tak cukup bawa duit, saya percaya dia akan pulangkan balance RM20 kelak tetapi sampai sekarang dia pun tak buat demikian saya rasa saya telah ditipu.

12 nov~~kunjungi tm point untuk upgrade package ke RM 66, diberitahu akan activate dalam 3 hari bekerja,staff counter 3 kata akan inform saya bila exactly package baru diactivate,lepas 3 hari,tiada orang call saya, saya call 100 lagi,diberitahu 13 nov package sudah active.

~mengisi borang aduan awan mengenai rebate,staff kata akan diurus dalam 1 bulan. selepas satu
bulan,kunjungi tm point lagi, diberitahu rebate masih dalam siasatan.

terima kasih kepada tuan/puan kerana membaca aduan saya yang panjang lebar ini, inilah pengalaman detail mengenai service tm yang saya terima.

saya rasa amat kecewa dan marah,saya rasa saya sudah cukup bersabar,cukup memberi masa sebab saya faham tm punya customer bukan saya seorang sahaja, malangnya sebab sikap saya tak suka mengejar orang buat kerja untuk saya mengakibat apa yang berlaku disini.saya rasa boss di tm yang seharusnya memastikan kakitangannya buat kerja tetapi bukan saya.

kelemahan yang perlu dibaiki:
1.staff selalu memberi "empty promise",saya sudah takut dengar kata-kata AKAN DIPROSES DALAM BERAPA HARI,malangnya tiada tindakan diambil seperti dijanjikan.
kalau betul tak dapat lakukan,berilah jangkamasa lama sikit supaya customer tak rasa ditipu.

2.tm selalu menggalakkan customer call 100daripada kunjungi tm point,tapi selalunya kunjungi tm point baru boleh mencapai hasil/tindakan yang diingini.

3.message antara staff counter ,operator dan techinician dalam sistem nampaknya tiada connection.

4.techinician menjual product tm seperti modem biarpun mereka tidak dibenarkan buat demikian(saya mendapati maklumat ini selepas siasatan dibuat)

尾声:
现在有点担心,依回信的内容他们将要对付或辞掉那位倒霉遇到我的骗子,经济酱差,行情不好,发穷恶起来,我的人身安全岂不亮红灯(人家知道我住哪哦), 不管啦,那天报纸登我的死讯时,各位请扮演良好市民帮我给警方情报哦.

好心有好报!

7 条评论:

敏子の -零- 距离 说...

Kinda surprise they actually reply your aduan! i really have no idea why TM net need so long to activate a line, i don't see it a problem here at all, everything can be done in the next few hours!

Shang Yih 说...

haha 阿姐,那篇是你真的写过去的投诉信吗?
很一流嘞... kaka
它们竟然看得懂啊... =p

臭虫 说...

敏子:他们的回信句句好听也没用,整个系统整个效率就是大问题.

小弟:你这番话是什么意思????罚你五年拿不到我红包!!(哈哈!省$ 省$)

a man 说...

听过好多人投诉TM的Service啦。。
上次我被Digi骗也是写信去投诉,他们要我寄被骗的店名和地址和收据,哪里知道人家没有给收据,后来不了了之。

匿名 说...

听起来不错,我喜欢读你的博客,只是增加了我的最爱;)

臭虫 说...

匿名,谢谢你难得的欣赏哦,不过很惭愧啦,最近荒废部落格了.

匿名 说...

嘿,很不错的博客!男子..美丽..惊人的..我将书签您的博客,并采取饲料也....